Tento web používá cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies. Více informací

Průzkum: Druhý jazyk by se děti měly učit od 3 let

Kdy je nejlepší začít se učit druhý jazyk? Češi mají jasno. Podle téměř poloviny z nich je to nejdříve od 3 let věku jejich dětí. Něco málo přes pětinu Čechů si pak myslí, že by se jejich děti měly začít učit druhý jazyk již od narození. Podle mnoha odborných studií je pro děti nejlepší, když se začnou učit cizí jazyk kolem druhého roku věku. Data vyplývají z aktuálního průzkumu sítě výukových klubů angličtiny pro děti Mortimer English Club. 

Z průzkumu dále vyplynulo, že více než polovina dotázaných dospělých Čechů považuje za hlavní důvod, proč by se měly děti začít učit cizí jazyk to, aby mohly v budoucnu studovat v zahraničí. „Jako další důležité důvody jsou podle rodičů možnost dosáhnout vyššího vzdělání a schopnost domluvit se při cestování. Čtvrtina rodičů dopřává dětem studium cizího jazyka, v tomto případě angličtiny proto, aby neměly problémy s jazykem ve škole,“ uvedla Iva Jonášová, majitelka sítě anglických center Mortimer English Club, které v České republice působí již 10 let. On-line průzkumu, který se uskutečnil v listopadu loňského roku, se zúčastnilo na 150 rodičů studentů Mortimer English Club v celé České republice.

Podle studie vědců z londýnské King's College London a americké Brown University na Rhode Islandu je pro děti nejlepší začít studiem angličtiny mezi 2 a 4 rokem věku. Vědci studovali 108 dětí s normálním vývojem mozku ve věku od jednoho do šesti let. „Naše práce naznačuje, že mozkové okruhy spojené s jazykem jsou flexibilnější do čtyř let věku,“ řekl jeden z autorů studie Jonathan O'Muircheartaigh.


Podle Ivy Jonášové je důležité, aby se při výuce jazyka v takto raném věku přistupovalo k dětem tak, aby pro ně seznamování s novým jazykem bylo spíše hrou než drilováním. „Kurzy pro takto malé děti by měly být zábavné a interaktivní. Děti by měly poznávat nové věci prostřednictvím písniček, říkanek nebo her. V konceptech, které se na kontinuální a systematickou výuku cizího jazyka u dětí zaměřují, by se měla využívat metoda učení se mateřskému jazyku,“ říká Iva Jonášová.

Mezi dalšími výstupy průzkumu je například to, že Češi více než z 85 procent berou mimoškolní výuku angličtiny svých dětí jako další vzdělávání. Pouze pro necelých devět procent jde o zábavu pro jejich děti. 

Podle 90 procent dotázaných by se měly děti jako druhý jazyk učit angličtinu. Dvě procenta dotázaných pak preferují čínštinu a jen 1,4 procenta němčinu, francouzštinu či španělštinu. 


Mortimer English Club je druhá největší síť soukromých mimoškolních výukových zařízení angličtiny pro děti v České republice. Koncept klubů vznikl před 20 roky v Německu, odkud se rozšířil do zhruba 20 zemí světa, včetně České republiky. V současné době funguje u nás zhruba 25 poboček. „Drtivá většina dětí u nás začíná s angličtinou kolem tří až čtyř let věku. Máme ale připravené i kurzy pro 18měsíční děti. Kurzy jsou návazné až zhruba do 18 let věku dítě. Přičemž výuku zajišťují certifikované lektorky,“ dodává Iva Jonášová

Mortimer English Club v návazných kurzech podle speciálně vyvinuté metodiky a pomůcek, včetně učebnic a poslechových CD v Česku navštěvuje každý rok zhruba 1000 studentů. Mortimer English Club umožňuje také dětem po absolvování přibližně 3 návazných kurzů složit Cambridgskou zkoušku YLE, která patří mezi nejprestižnější mezinárodní certifikáty. V nich děti dosahují výrazně nadprůměrné výsledky. 

Mortimer English Club se v Česku rozvíjí formou franchisingu, kdy si ženy-podnikatelky zakládají a budují vlastní anglické kluby.